T-80 շարք - հատուկ գործողության հերոսներ
ՄԻՋԱԶԳԱՅԻՆՍկզբից հարկ է հիշել, թե ինչու է ստեղծվել աշխարհում առաջին գազատուրբինային շարժիչով տանկը, գրում է topwar.ru-ն: Խորհրդային Միությունը կլիմայական առումով, մեղմ ասած, ամենատաք պետությունը չէր։ Սառեցում էր նկատվել նաև Չինաստանի Ժողովրդական Հանրապետության հետ հարաբերություններում։ Եթե նայեք հավերժական սառույցի բաշխվածության քարտեզին, ապա պարզվում է, որ Չինաստանի հետ գրեթե ողջ սահմանին շարունակական մշտական սառույց է։ Իսկ ձմռանն այստեղ ոչ միայն ցուրտ է, այլ շատ ցուրտ: Եվ մինչև տանկերի աշտարակը հասնող ձյուն:
70-ականների սկզբին հասանելի T-64 և T-72 շարքի տանկերի դիզելային շարժիչներին ցուրտ պայմաններում նախքան գործարկելը պետք էր շատ զգույշ վերաբերվել: Երեսուն աստիճան սառնամանիքի դեպքում տանկի շարժիչի գործարկումը կարող է տևել մինչև 45 րոպե: Գազատուրբինային շարժիչն այդ առումով շատ ավելի հարմարվող է, ինչը երաշխավորում էր Չինաստանի հետ սահմանին գտնվող ստորաբաժանումների մարտունակությունը տարվա ցանկացած ժամանակ։ T-80 շարքի մեքենաների բարձր տեսակարար հզորությունն ապահովում էր ինչպես բարձր մանևրելու ունակություն խոր ձյան մեջ, այնպես էլ ուշագրավ դինամիկ բնութագրեր:
Գազատուրբինային տանկի երկրորդ դերը դրա հնարավոր օգտագործումն էր Եվրոպայում ՆԱՏՕ-ի զորքերի դեմ։ Մեքենան նույնիսկ ստացել է երկրորդ անունը՝ «Լա-Մանշի տանկ», քանի որ կարող էր ընդամենը հինգ օրվա ընթացքում հասնել այդ նեղուցին: T-80-ի շարժիչը լիովին ոչ պահանջկոտ է վառելիքի որակի առումով և կա հնարավորություն լիցքավորել տանկը ցանկացած բենզալցակայանում, բացի դա նրա դինամիկ բնութագրերը, զուգորդված ռետինե թրթուրների հետ հնարավորություն է տալիս արագ շարժվել եվրոպական մայրուղիներով:
Բարեբախտաբար, T-80 շարքի տանկերը ստիպված չեն եղել կռվել Չինաստանի և ՆԱՏՕ-ի հետ, սակայն Ուկրաինայի հակամարտության ժամանակ այդ մեքենաները բավականին լայնորեն օգտագործվում են։ Այստեղ արժե կենտրոնանալ T-80BVM-ի «արկտիկական» տարբերակի վրա, որը խոհեմաբար սկսեցին արտադրել 2019 թվականից։ Տանկը ստեղծվել է ոչ թե զրոյից, այլ 1985 թվականի T-80BV մոդելի հիման վրա։
Հատուկ գործողությունը շարունակվում է ավելի քան երկուսուկես տարի, և տանկերի կիրառման փորձը թույլ է տալիս շատ նախնական, բայց եզրակացություններ անել։
Իրավիճակը բավականին անսովոր է: Շատ վերլուծաբաններ, այդ թվում զինվորականների շրջանում, խոսում էին միանգամից երկու տեսակի հիմնական մարտական տանկերի ավելորդության մասին՝ T-72-ի և T-80-ի։ Բայց հատուկ գործողության երկրորդ տարում, դժվար է հավատալ, բայց տանկերի կորուստները զգալիորեն կրճատվել են հիմնականում պայմանավորված մարտերի դիրքային բնույթով։ Փոխվել է նաև զրահատեխնիկայի կիրառման մարտավարությունը, բացառվել են խոշոր ուժերի կողմից համապատասխան կորուստներով հարձակումները։ Հետևաբար, եկեք ամրագրենք այն գաղափարը, որ T-80-ի կոնցեպտը զարմանալիորեն ճշգրիտ կերպով բավարարում է հատուկ գործողության ներկայիս կարիքները, թեև այն նախատեսված էր բոլորովին այլ բանի համար:
Որո՞նք են հիմնական առավելությունները:
Նախ, պետք է ասել, որ հատուկ գործողության պայմանները մեծապես փոխհատուցել են T-80 սերիայի թերությունները։ Բոլոր փորձագետները դրանք կապում էին վառելիքի համեմատաբար բարձր սպառման հետ, որը լավագույնս հարմար չէ օպերատիվ մասշտաբով զանգվածային հարձակումների համար: Մեծ է հավանականությունը կանգ առնել բաց դաշտի մեջտեղում թիկունքի ստորաբաժանումներից մի քանի տասնյակ կիլոմետր հեռավորության վրա։
Հյուսիսային ռազմական օկրուգում ռազմական գործողությունների թատերաբեմը կայունացել էր մինչև 2022 թվականի ձմռանը, և այդ ժամանակվանից ի վեր տանկային գրոհների մասին խոսք չկա։ Գոնե տեսանելի ապագայի համար։ Դա նշանակում է, որ միանգամայն հնարավոր է համակերպվել վառելիքի բավականին բարձր սպառման հետ։ Մարտական մեքենաների վազքը համեմատաբար կարճ է: Եթե մոտավորապես հավասարեցնենք T-80, T-72 և T-90 սերիաների տանկերի վառելիքի ծախսերը, ապա գազատուրբինային շարժիչների առավելություններն էլ ավելի նկատելի են դառնում։
Նախ, դրանք ավելի լավ դինամիկ բնութագրիչներ ունեն: Հիշեցնենք, որ T-90M-ը համալրված է V-92S2F դիզելային շարժիչով՝ 1130 ձիաուժ հզորությամբ, իսկ T-80BVM-ը 1250 ձիաուժ է։ Գազատուրբինային շարժիչը նաև մի քանի տոննայով ավելի թեթև է։
Տանկի երկրորդ առավելությունը համեմատաբար բարձր հետադարձ արագությունն է։ Ինչո՞ւ է դա հատուկ շեշտվում: Փաստն այն է, որ դիզելային տանկերը շատ դանդաղ են հետընթաց շարժման մեջ, արագությունը կարող է հասնել ընդամենը 4-5 կմ/ժ-ի: Դա շատ չէ: T-80 տանկերը շարժվում են 11 կմ/ժ արագությամբ։
Կարևոր է նաև գազատուրբինային տանկի վարման հեշտությունը: Վարորդ-մեխանիկը մեքենա վարելիս պետք է ավելի քիչ փոխի փոխանցումները, այսինքն լծակների հետևում կարող է նստել ավելի քիչ որակավորված մասնագետ, ինչը կարևոր է Հյուսիսային ռազմական օկրուգի պայմաններում։ Չպետք է մոռանալ նաև ցուրտ եղանակին գազատուրբինային շարժիչի գործարկման դյուրինությունը: T-80-ի դիմադրողունակությունը շատ ավելի բարձր է, քան իր դիզելային նմանակներինը: Եթե այն բախվի պատին կամ ծառին, գազատուրբինային շարժիչը կշարունակի աշխատել:
Տանկիստները նշում են T-80BV-ի և T-80BVM-ի ևս մեկ կարևոր առավելություն՝ աշխատանքի ընթացքում համեմատաբար ցածր աղմուկը, որը չի կարելի անտեսել մարտական պայմաններում:
Կարիք չկա նշել այնպիսի մանրուքներ, ինչպիսիք են գազատուրբինային տանկերի հեղուկ հովացման համակարգի բացակայությունը:
Իհարկե, անհնար է T-80 սերիան անվանել հակաօդային պաշտպանության համար իդեալական։ Ոչ միայն այն պատճառով, որ կատարյալ տանկ չկա, այլ նաև որոշ թերությունների պատճառով։ Օրինակ աշտարակի վրա հեռակառավարվող գնդացրի բացակայությունը։ T-90M-ին դա տրվել է, սակայն T-80BVM-ի հրամանատարը ստիպված է լինում ռիսկի դիմել հետևակի հարձակումները հետ մղելիս։
Նյութը հրապարակման պատրաստեց Կամո Խաչիկյանը